MİMARLIK FAKÜLTESİ
ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMA
Dersin Adı   PLANNING THEORY AND PRACTICE (ERASMUS/MEVLANA ELECTIVE)
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat / Uygulama Saati AKTS
5 3503573 3 / 0 3
Dersin Düzeyi Lisans
Dersin Dili İngilizce
Dersin Veriliş Biçimi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Asst.Prof.Dr.Fatih EREN
Koordinator E-mail feren3000 gmail.com
Öğretim Elemanı
Asst.Prof.Dr.Fatih EREN
Yardımcı Öğretim Elemanları
Dersin Amacı To provide an introduction to the theoretical debates in planning and consider their contribution to research and policy analysis.
Temel Bilimler Mühendislik Bilimleri Sosyal Bilimler Eğitim Bilimleri Sanat Bilimleri Sağlık Bilimleri Tarım Bilimleri
0 0 100 0 0 0 0
DERS YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Lectures Seminars
HAFTA DERS İÇERİĞİ KAYNAK
1 Introduction: the challenge for planners Blowers, A. and B. Evans (eds.) (1997) Town planning into the 21st century, Routledge: London
2 What is research? Campbell, H.J. (2006) Just planning: the art of situated ethical judgement, Journal of Planning Education and Research, 26(1), 92-106.
3 Why have spatial planning in capitalist societies? Ambrose, P. (1986) Whatever happened to planning, Methuen: London
4 Equality and the natural environment : what role for spatial planning? Gilroy, R. (1993) Good practices in equal opportunities, Avebury : Aldershot
5 Research, practice and policy making: evidence based policy or policy based evidence? Campbell, S. and S. Fainstein (eds.) (1996) Readings in Planning Theory, Blackwell: Oxford
6 Rational, incremental and procedural approaches to planning Faludi, A. (1973) Planning theory, Pergamon: Oxford
7 Radical planning: advocacy planning, political economy and the just city Harvey, D. (1996) Justice, Nature and the Geography of Difference, Blackwell: Oxford
8 The communicative turn and its critics Fischer, F. and J. Forester (ed.) (1993) The argumentative turn in policy analysis and planning, UCL Press : London
9 Research and theory in urban and regional studies Upton, R. (2002) Planning praxis: ethics, values and theory, Town Planning Review, 73(3), 253-269.
10 Spatial planning as an ethical activity: theoretical perspectives. Campbell, H.J. (2006) Just planning: the art of situated ethical judgement, Journal of Planning Education and Research, 26(1), 92-106.
11 MID-TERM EXAM Lecture Notes
12 Discussion Lecture Notes
13 Discussion Lecture Notes
14 General Discussion Lecture Notes
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ   Ara Sınav Final
  Sayı Katkı Payı Sayı Katkı Payı  
Yarıyıl İçi Çalışmaları : - - - -
Devam/Katılım : - - - -
Uygulamalı Sınav : - - - -
Derse Özgü Staj : - - - -
Küçük Sınav : - - - -
Ödev : - - - -
Sunum ve Seminer : - - - -
Projeler : - - - -
Atölye/Laboratuvar Uygulamaları : - - - -
Vaka Çalışmaları : - - - -
Arazi Çalışmaları : - - - -
Klinik Çalışmaları : - - - -
Diğer Çalışmaları : - - - -
Ara Sınav   1 40 - -
Final   - - 1 60
AKTS İŞ YÜKÜ TABLOSU   Sayı Süre
Ders Süresi : 14 2
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi : 10 6
Sunum ve Seminer Hazırlama : - -
Derse Özgü Staj : - -
Atölye/Laboratuvar Uygulamaları : - -
Arazi Çalışmaları : - -
Vaka Çalışmaları : - -
Projeler : - -
Ödev : - -
Küçük Sınavlar : - -
Ara Sınav : 1 1
Final : 1 1
DERSİN AKTS KREDİSİ 3
No DERS ÖĞRENİM ÇIKTISI KATKISI (*)
D.Ö.Ç. 1 To explore the nature and justification for planning and the implications for planning practice and research. 4
D.Ö.Ç. 2 To examine the various traditions for social science thinking and their application to planning practice and research. 4
D.Ö.Ç. 3 To develop an appreciation of the inter-relationships between the contributory fields which make up the planning discipline. 4
* 1: Zayıf - 2: Orta - 3: İyi - 4: Çok İyi
PROGRAM ÇIKTISI VE DERS ÖĞRENİM ÇIKTISI İLİŞKİ MATRİSİ

DÖÇ1DÖÇ2DÖÇ3DÖÇ4DÖÇ5DÖÇ6DÖÇ7DÖÇ8DÖÇ9DÖÇ10DÖÇ11DÖÇ12DÖÇ13DÖÇ14DÖÇ15DÖÇ16DÖÇ17DÖÇ18DÖÇ19DÖÇ20
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
PÇ8
PÇ9
PÇ10
PÇ11
PÇ12
PÇ13
PÇ14
PÇ15
PÇ16
PÇ17
PÇ18
PÇ19
PÇ20